Učiť sa nemčinu znamená pre Vaše deti učiť sa živý jazyk, ktorý ako materinský jazyk používa viac ako 100 miliónov ľudí. Ako cudzím jazykom ním okrem toho hovorí ďalších 55 miliónov ľudí. Nemecko a Rakúsko patria medzi slovenskými študentmi v rámci študijných pobytov k najvyhľadávanejším destináciám. Približne štvrtina slovenských výrobkov sa predáva práve do Nemecka. Nemecko je najdôležitejším obchodným partnerom Slovenska, preto aj slovenskí zamestnávatelia logicky potrebujú zamestnancov hovoriacich po nemecky. To isté platí aj pre 3000 nemeckých a rakúskych firiem pôsobiacich na slovenskom pracovnom trhu, ktoré znalosť nemčiny ako druhého cudzieho jazyka popri angličtine veľmi oceňujú. Narastá aj počet nemeckých a rakúskych turistov na Slovensku, rovnako ako počet slovenských turistov v nemecky hovoriacich krajinách. Navyše leží pracovný trh nemecky hovoriacich krajín priamo pred dverami a bez obmedzenia sa otvoril pre všetkých občanov EÚ. Záujem tam je prirodzene predovšetkým o odborné pracovné sily, ktoré ovládajú jazyk krajiny.
English first — alebo nie?
Ako je to s poradím jazykov?
V našich školách sa učí angličtina ako prvý cudzí jazyk v presvedčení, že tento jazyk sa učí ľahko a ako globálny komunikačný prostriedok zabezpečí deťom dobré predpoklady pre budúcu kariéru, v štúdiu i povolaní. Pritom sa však už nepočíta s tým, že sa budú pohybovať predovšetkým na regionálnej úrovni, kde sú potrebné iné jazyky ako je angličtina a ani s tým, že angličtina na prvom mieste v poradí jazykov dokázateľne nepriaznivo vplýva na motiváciu učenia sa ďalších cudzích jazykov. Ak sa však iný cudzí jazyk v počiatkoch učenia sa cudzích jazykov v protiklade s tým sprostredkuje spôsobom, ktorý je vhodný pre deti a má trvalý efekt, možno si vytvoriť pozitívny prístup k tomuto cudziemu jazyku a jeho kultúre. S angličtinou potom možno začať v časovom posune asi troch až štyroch rokov, a síce s trochu väčšou intenzitou tak, že v žiadnom prípade nedôjde k obmedzeniu cieľa v dosiahnutí kompetenčného stupňa v angličtine, o ktorý sa usilujeme. Popritom aj učitelia opätovne referujú o tom, že deti, ktoré začínajú s veľmi logicky stavaným nemeckým jazykom, to v budúcnosti majú ľahšie s učením sa ďalších cudzích jazykov.
Etapy jazykového vývoja
Akými fázami prechádza moje dieťa pri objavovaní jazyka?
Jazyková orientácia sa u človeka začína už pred pôrodom.
Asi od druhého roku života dieťa vedome získava jazykové vedomosti.
Vo veku štyroch rokov získava základné štruktúry materinského jazyka.
Cudzí jazyk bez prízvuku je možné osvojiť si do veku šiestich rokov života.
Do puberty je možné bez námahy nadobudnúť syntax a morfológiu jazyka.
Počas procesu učenia sa jazyka by dieťa malo získať dostatok príležitostí vyskúšať si naučené v sociálnej interakcii, napr. s učiteľom či so spolužiakmi.
Chyby sú vývojovými krokmi na ceste osvojovania si jazyka a malo by sa s nimi narábať s trpezlivosťou. Sú prirodzenou súčasťou učebného procesu.
Zdroj: Deti a nemčina. Príručka pre rodičov a pedagógov. Goethe-Institut Bratislava.
Prečo nemčina?
Čo ponúka nemčina ako cudzí jazyk môjmu dieťaťu?
Učiť sa nemčinu znamená pre Vaše deti učiť sa živý jazyk, ktorý ako materinský jazyk používa viac ako 100 miliónov ľudí. Ako cudzím jazykom ním okrem toho hovorí ďalších 55 miliónov ľudí. Nemecko a Rakúsko patria medzi slovenskými študentmi v rámci študijných pobytov k najvyhľadávanejším destináciám. Približne štvrtina slovenských výrobkov sa predáva práve do Nemecka. Nemecko je najdôležitejším obchodným partnerom Slovenska, preto aj slovenskí zamestnávatelia logicky potrebujú zamestnancov hovoriacich po nemecky. To isté platí aj pre 3000 nemeckých a rakúskych firiem pôsobiacich na slovenskom pracovnom trhu, ktoré znalosť nemčiny ako druhého cudzieho jazyka popri angličtine veľmi oceňujú. Narastá aj počet nemeckých a rakúskych turistov na Slovensku, rovnako ako počet slovenských turistov v nemecky hovoriacich krajinách. Navyše leží pracovný trh nemecky hovoriacich krajín priamo pred dverami a bez obmedzenia sa otvoril pre všetkých občanov EÚ. Záujem tam je prirodzene predovšetkým o odborné pracovné sily, ktoré ovládajú jazyk krajiny.
English first — alebo nie?
Ako je to s poradím jazykov?
V našich školách sa učí angličtina ako prvý cudzí jazyk v presvedčení, že tento jazyk sa učí ľahko a ako globálny komunikačný prostriedok zabezpečí deťom dobré predpoklady pre budúcu kariéru, v štúdiu i povolaní. Pritom sa však už nepočíta s tým, že sa budú pohybovať predovšetkým na regionálnej úrovni, kde sú potrebné iné jazyky ako je angličtina a ani s tým, že angličtina na prvom mieste v poradí jazykov dokázateľne nepriaznivo vplýva na motiváciu učenia sa ďalších cudzích jazykov. Ak sa však iný cudzí jazyk v počiatkoch učenia sa cudzích jazykov v protiklade s tým sprostredkuje spôsobom, ktorý je vhodný pre deti a má trvalý efekt, možno si vytvoriť pozitívny prístup k tomuto cudziemu jazyku a jeho kultúre. S angličtinou potom možno začať v časovom posune asi troch až štyroch rokov, a síce s trochu väčšou intenzitou tak, že v žiadnom prípade nedôjde k obmedzeniu cieľa v dosiahnutí kompetenčného stupňa v angličtine, o ktorý sa usilujeme. Popritom aj učitelia opätovne referujú o tom, že deti, ktoré začínajú s veľmi logicky stavaným nemeckým jazykom, to v budúcnosti majú ľahšie s učením sa ďalších cudzích jazykov.
Etapy jazykového vývoja
Akými fázami prechádza moje dieťa pri objavovaní jazyka?
Jazyková orientácia sa u človeka začína už pred pôrodom.
Asi od druhého roku života dieťa vedome získava jazykové vedomosti.
Vo veku štyroch rokov získava základné štruktúry materinského jazyka.
Cudzí jazyk bez prízvuku je možné osvojiť si do veku šiestich rokov života.
Do puberty je možné bez námahy nadobudnúť syntax a morfológiu jazyka.
Počas procesu učenia sa jazyka by dieťa malo získať dostatok príležitostí vyskúšať si naučené v sociálnej interakcii, napr. s učiteľom či so spolužiakmi.
Chyby sú vývojovými krokmi na ceste osvojovania si jazyka a malo by sa s nimi narábať s trpezlivosťou. Sú prirodzenou súčasťou učebného procesu.
Zdroj: Deti a nemčina. Príručka pre rodičov a pedagógov. Goethe-Institut Bratislava.